Remedial Teaching

Remedial Teaching

Naast yogatechnieken en Brain Gym worden vooral ook HeartMath en biofeedback ingezet bij jongeren met leerproblemen, waaronder dyslexie, en bij jongeren met AD(H)D, faalangst, concentratieproblemen, depressie en andere ontwikkelingsproblemen, veelal veroorzaakt door omgevingsfactoren.

Jongeren krijgen een betere grip op hun leven, op hun eigen ontwikkeling, juist omdat met de HeartMath-methode het stressniveau gereduceerd wordt en emoties onder controle gebracht worden. HeartMath laat hen recente ontdekkingen over ‘hart-brein leren’ toepassen in het dagelijkse leven; daarmee creëren zij voor zichzelf weer een krachtige leeromgeving. HeartMath stelt hen dus in staat om zèlf invloed uit te oefenen op hun eigen hersenactiviteit en zo controle te krijgen over hun automatische stressreactie.

Met zelfreguleringtechnieken en biomedische feedback, worden gevoelens zichtbaar gemaakt op de computer. Dit ‘computergevoel’ levert, juist bij jongeren, een bijdrage aan de motivatie. Zo wordt energie die naar angst en stress gaat, omgezet in rust, evenwicht en veerkracht.

Deze aanpak leidt in de meeste gevallen tot een verbetering in leerprestaties. Onderzoek op Amerikaanse scholen, bij voorbeeld, laat betere examenresultaten zien van studenten met HeartMath training dan van studenten zonder die training.